Колко е важно да сме хидратирани на работа

Колко е важно да сме хидратирани на работа

Ако в 3 ч. следобед в офиса се чувствате изморени и разсеяни или пък превъзбудени и раздразнителни, много е вероятно да е настъпила дехидратация. Това е състояние на воден дисбаланс в организма, когато, загубите на вода надвишават приема. Мозъкът е особено чувствителен към промените във водния баланс1.

Редица изследвания са доказали, че здрави мъже и жени, при които за определен период от време приемът на вода е ограничен, е по-вероятно да се почувстват изморени, мудни и с влошена концентрация в сравнение с периоди, в които са нормално хидратирани.

Едни от най-честите симптоми за дехидратация включват:

  • Чувство за жажда2;
  • Умора или замаяност;
  • Сърцебиене3;
  • Липса на концентрация;
  • Главоболие;
  • Мускулни крампи;
  • Лошо настроение и раздразнителност;
  • Тъмна или малко като количество урина.

Леката дехидратация (1-2% от телесната маса) има негативен ефект върху представянето при физическо натоварване4. Когато дехидратацията надхвърли около 2% от телесното тегло, физическата работоспособност намалява5;

Дехидратацията повлиява негативно върху способността за вземане на решения и когнитивните процеси, което може да доведе до спад в производителността и може да се асоциира с повишен риск от инциденти при работа6.Още повече тя се отразява на здравето и безопасността на служителите.

Типът работа определя нуждите от прием на вода. Така например напрегнатата работа, особено в топли дни, може да доведе до повишено отделяне на пот, а климатикът в офиса ускорява изпарението на влага от кожата ни. Затова в тези случаи увеличете препоръчителния воден прием7.

Ето и няколко съвета за здравословна хидратация по време на работа:

1. Дръжте чаша или бутилка вода на бюрото си в офиса и пийте малки количества на равни интервали, за да предотвратите главоболие или чувство на умора, предизвикани от дехидратация;

2. Пийте вода, преди да изпитате чувство на жажда – жаждата означава, че вече сте дехидратирани;

3. Ако професията Ви включва работа с тежки машини или предполага вземането на решения, които засягат безопасността ви или безопасността на други хора, не рискувайте да стигнете до дехидратация и забавени реакции. Пиенето на вода през целия ден е най-добрият начин да останете хидратирани.

Източници:
1 Verbalis JG (2010) Brain volume regulation in response to changes in osmolality. Neuroscience. 168(4):862-70.
2 Kolasa KM, Lackey CJ, Grandjean AC. Hydration and Health promotion. Nutrition Today 2009;44:190-201
3 Kavrouras SA, Anastasiou CA. Water physiology. Nutrition Today 2010;45:S27-S32
4 Kolasa KM, Lackey CJ, Grandjean AC. Hydration and Health promotion. Nutrition Today 2009;44:190-201.
5 Institute of Medicine: Dietary reference intakes for water, potassium, sodium, chloride, and sulfate. Washington, DC: The National Academies Press, 2005.
6 Kenefick RW, Sawka M. J Am Coll Nutr 2007;26:597S-603S
7 Kenefick RW & Sawka MN (2007) Hydration at the Work Site. Journal of the American College of Nutrition 26(5), 597S-603S.